Google Analytics eesti keeles – ÕPETUS

Google Analytics eesti keeles – ÕPETUS

Google Analytics eesti keeles – ÕPETUS 150 150 cqhkt

Google Analytics on Google’i pakutav analüüsiteenus/tööriist, mis kogub ja analüüsib infot sinu veebilehe liikluse kohta. Analytics’i lisamine on peaaegu iga kodulehe loomisel vajalik etapp. Selles õpetuses keskendume Google Analytics’i lisamisele WordPressi veebilehele ja kogutavate andmete mõistmisele.

 

 

NB! Kuna Analytics talletab kodulehe külastaja kohta infot, on see sinu, kui veebilehe eest vastutava isiku ja/või statistikat koguva isiku kohustus olla kursis GDPR’iga (ehk Isikuandmete kaitse üldmäärusega). 

 

Liitumine Google Analytics’iga

 

Google konto loomine

Google Analytics’le on juurdepääs vaid Google’i konto kaudu. Veenduge, et ainult teil on sellele kontole juurdepääs.

Kui sul ei ole veel Google kontot, siis saad seda teha siit!

Google analytics seadistamine

Kui sul on oma Google’i konto loodud, tuleb järgmiseks sisse logida Google Analyticsisse. Sisselogimine käib sinu Google kontoga.

Sulle avaneb alljärgnev leht, kuhu tuleb sisestada info valmiva konto kohta.

Pärast vajalike andmete sisestamist on tarvis sisestada oma andmete jagamise seaded, mille suvandeid näed allpool.

Peale vajalike andmete täitmist vajutage sinist “Get Tracking ID” nuppu, millele peaks järgnema hüpikaken, kus tuleb nõustuda Google Analytics’i tingimustega.

 

Jälgimiskoodi lisamine WordPressi

 

Jälgimiskood (ehk tracking code) on väike koodilõik, mis tavaliselt lisatakse veebisaidi lähtekoodi. See kood võimaldab Google Analyticul analüüsida veebisaitide külastajate “voolavust” ja lehe külastajate tegevusi veebilehel.

 

Jälgimiskoodi ja Tracking ID leidmine

Selleks, et leida tracking code’i, tuleb teha järgmist:

  1. Vasakpoolsest menüüribast vajuta “Admin” (hammasratta ikoon)
  2. Kliki “Tracking info” → “Tracking code”

Tracking ID leidmine

Nüüd peaks olema sul näha kogu vajalik info jälgimiskoodi kohta.

Google Analytics konto tracking informatsioon

NB! Sinu Tracking ID ja Tracking code’i on vaja järgmistes etappides.

 

Hea teada!

Sinu Tracking ID ja tracking code on unikaalsed. Neid ei tohiks teistele inimestele jagada. Kui  soovid oma Google Analytics’i konto statistikat näiteks töökaaslasega jagada, on selleks olemas eraldi võimalus.

 

Google Analytics’i koodi lisamiseks oma WordPressi saidile on olemas kaks erinevat meetodit:

1. meetod: Google Analytics’i lisamine plugina abiga

Kui sul on WordPressi veebisait, võid kasutada rakendust MonsterInsights, mis on WordPressi jaoks üks parim Google Analytics’i pistikprogramm, võimaldades sul oma jälgimiskoodi hõlpsalt lehele installida.

1. samm – plugina installimine

Plugina installimiseks pole vaja teha muud, kui logida oma WordPressi sisse ja seejärel tuleb toimida järgmiselt:

  1. Vasakust menüüst valida “pluginad”→ “lisa uus”, avaneb uus leht.
  2. Uue lehe paremas nurgas asub tekstiväli “Otsi pluginaid…”, kliki sellele!

Plugina lisamine WordPressis

  1. 3. Sellesse lahtrisse tuleb kirjutada otsitav plugin ehk antud juhul “MonsterInsights”.

Kirjuta plugina nimi antud lahtrisse

  1. 4. Pärast teksti sisestamist ja õige plugina üles leidmist tuleb vajutada “Paigalda kohe” nuppu. Seejärel algab plugina installimise protsess.
  2. Monsterinsights plugina lisamine WordPressis
  1. 5. Kui installimine on lõpetatud, tuleb klikkida “Lülita sisse”.
  2. Plugina paigaldamine

 

Peale plugina sisse lülitamist, on olemas aktiveeritud plugin, millele saame lisada jälgimiskoodi.

 

2. samm – jälgimiskoodi lisamine

Et lisada jälgimiskood, tuleb vasakult menüüst valida järgmist:

  1. “Insights” → “Settings”

NB! Esimesel korral võidakse sinu käest küsida infot plugina seadistuse kohta. Täida vajalikud väljad ära ja tule seejärel eelmainitud “Settings” lehele.

Avaneb uus leht. Keri veidikene allapoole kuni näed “Google Authentication” sektsiooni.

MonsterInsights Google Analytics eesti keeles lisamine

Sul on siin tegelikult kaks valikut:

  • 1. Kui vajutad “Connect MonsterInsights”, lased automaatselt ühendada oma Google Accounti praeguse WordPressi lehega ja edaspidiseid muudatusi sa tegema ei pea.
  • 2. Kui klikid “Or manually enter UA code”, ühendad manuaalselt jälgimiskoodi oma kontoga.

NB! Kui valisid jälgimiskoodi lisamiseks 1. võimaluse (“Connect MonsterInsights” nupule vajutamisega,) siis rohkemat sa tegema ei pea.

Pärast “Or manually enter UA code” vajutamist ilmub uus lahter, kuhu tuleb sisestada oma jälgimiskood. Tracking ID saad oma Google Analytics kontolt (vt eelmist etappi)

Wordpress Google Analytics eesti

Kui kood on sisestatud, tehakse salvestus automaatselt.

Selleks, et MonsterInsights seadistus tööle hakkaks, on sul vaja teha paigaldus. Selleks on vaja vajutada vasakust menüüribast “Insights” ning seejärel pead ära täitma mõned lahtrid (see ei tohiks võtta rohkem, kui 2-3 minutit).

Kui seadistused on paigas ja kood lisatud, saadki alustada oma kodulehe statistika kogumist! Oma WordPressi lehe statistikat saad vaadata WordPressi lehe “Insights” sektsioonist (klikkides vasakul menüüribal “Insights”) või logides oma Google kontoga Google Analytics keskkonda.

NB! Koodi rakendamine Google andmebaasiga võib võtta kuni 24 tundi aega.

 

2. meetod: Google Analytics’i jälgimiskoodi käsitsi lisamine

NB! Järgmiste sammude kasutamine nõuab põhiteadmisi WordPressist ja veidikene oskust koodi ridade vahel orienteerumises.

Mitteoskuslik kasutamine võib kodulehte kahjustada. Kui sa ei soovi sellist riski võtta, kasuta eelmainitud meetodit!

 

1. samm

Kui olete Google Analyticsi edastatud jälgimiskoodi kopeerinud, peate juhtpaneelile pääsemiseks oma WordPressi veebisaidile sisse logima (mida saad teha nt wp-admin kaudu).

Liigutage hiirekursorit vasaku menüüriba juurde ja valige:

“Välimus” → “Theme editor”, nagu allpool toodud pildil.

Google Analytics eesti keelne õpetus sellest kuidas manuaalselt koodi lisada

Sulle avaneb koodiredaktor. Nüüd tuleb parempoolsest menüüst valida header.php (nagu alltoodud pildil).

NB! Sinu failide loetelu võib erineda.

Klikki header.php failile!

Kleebi (paste’i) oma Google Analytics lehelt saadud koodilõik esimese asjana pärast < head > koodirida.

NB! Sinu header.php faili sisu võib olla teistsugune. Ära kustuta/muuda teisi osasid sellest failist. See võib kahjustada sinu veebilehte.

Nüüd vajuta “Uuenda faili”!

header.php kaudu manuaalselt google analytic jälgimiskoodi lisamine

Kui uuendamine sujus tõrketa, on sinu WordPressi kodulehele edukalt Google Analytics lisatud. Logides oma Google kontoga Google Analytics keskkonda, saad näha kogutud statistikat kodulehe külastajate kohta.

Hea teada!

Iga uue plugina lisamine koormab mingil määral sinu kodulehte, liigne aktiveeritud pluginate hulk sinu WordPress lehel suurendab tõenäosust, et koduleht muutub aeglaseks.

Liiga palju aktiveeritud pluginaid = aeglane veebileht = halb kasutajakogemus.

 

Peapaneeli õpetus

 

Selle õpetuse kirjutamise ajal ei ole Google analytics eesti keelde veel tõlgitud, seega tuleb arvestada, et kogu seadistamine ja statistika lugemine käib inglise keeles.

Kui Google analüüsi tööriist on paigaldatud, on hea aeg ennast kurssi viia, kuidas Google Analytics’i tegelikult kasutada, et mõista sulle pakutavat teavet, nii et süveneme asjasse!

1. Sea standardid lähtudest oma kodulehest/vajadustest

Esimese asjana tuleb mõista seda, et lehekülje statistika interpreteerimisel ei ole olemas universaalseid reegleid ja standardeid. Statistika analüüsimisel sõltub kogu metoodika pigem sellest, millises valdkonnas sinu äri/lehekülg tegutseb ja kuidas lehekülje statistika ajas muutub. Samuti mängib suurt rolli see, milliseid eesmärke sinu lehekülg täitma peab.

Toon siin ühe lihtsa näite: kui kodulehe peamine eesmärk on pakkuda lehe külastajatele n-ö üldist infot (nt koduleht, kus on ainult kontaktandmed ja lühidalt äri tegevusvaldkonnast) oma äri kohta, siis sellest tulenevalt on ka leheküljel veedetud aeg lühike ja lehekülje statistika analüüsimine käib hoopis teiste põhimõtete järgi.

Vastandina võib näiteks tuua kodulehe, kus lisaks üldisele infole on loodud sisu, mis võiks potentsiaalsele kliendile/lehe külastajale huvi pakkuda. Sellest tulenevalt veedavad sinu veebilehe külastajad rohkem aega lehel ja loodetavasti jagavad lehe linki ka teiste inimestega, kes sellest huvitatud võiksid olla.

 

Hea teada!

Google Analytics’i andmete analüüsimisel lähtu järgmistest asjadest:

  • Oma kodulehe eesmärgist ja otstarbest.
  • Kodulehe statistilisest ajaloost.
  • Millises valdkonnas sinu koduleht teguseb.
  • Google Analytics’i soovitustega.

 

Ainukesed n-ö trendid, mida peaks vältima on järgnevad:

  • Madal/olematu külastajate arv.
  • Külastajate madal lehel veedetud aeg.
  • Kõrge bounce rate.

Nüüd aga asja juurde!

 

2. Google Analytics peapaneel

Kui oled oma Google Analytics keskkonda sisse loginud, avaneb sulle juhtpaneel, kus kuvatakse viimase 7 päeva statistika. Tutvume esmalt allpool pildil oleva pildiga.

  • 1. Users – Unikaalsed lehe külastajad, kes on sinu kodulehel käinud, selle all olev protsent näitab muutust eelmise võrdlusperioodiga (antud juhul 7 päeva, mis eelnesid praegusele perioodile).
  • 2. Sessions – Seansid ehk mitu korda on sinu lehel käidud. See arv ei pruugi võrdeline olla unikaalsete lehe külastajatega. Nt kui seansside arv on suurem kui unikaalsete lehe külastajate arv, tähendab see seda, et varem lehte külastanud inimene on taaskord sinu veebilehte külastanud.
  • 3. Bounce rate – Sisuliselt näitab see protsent, kui palju sinu lehel pakutavast infost lehe külastajale huvi pakub. Bounce rate tõuseb sellest, kui sinu lehele tuleb külastaja, kes viibib sellel väga lühikese perioodi või ei kliki sellel lehel midagi. See protsent on hea indikaator sellest, kui paljudele külastajatele lehe sisu huvi pakub
  • 4. Session duration – Näitab keskmist lehel veedetud aega. See statistika on taaskord hea indikaator näitamaks, kui palju sinu kodulehel väärt infot on.
  • 5. Active users right now – See number näitab kas ja kui palju inimesi sinu lehel täpselt sellel momendil on.

Vajutades nende numbrite peale oma Google Analytics paneelis, saad sa näha viimase 7 päeva statistikat ja võrdlust. Samuti on graafiku all, paremas nurgas (klikkides “Last 7 days” nupule) võimalik muuta vaadeldava perioodi pikkust

Järgmiseks keri alla, järgmise paneeli juurde.

 

3. Info lehe külastajate saabumise kohta

Oluline aspekt oma kodulehe statistika lugemisel, on teada, kust ja kuidas sinu lehele satutakse. Uurime mida see paneel näitab.

  • 1. Traffic Channel – Näitab sulle tulpdiagrammina ära, kui palju inimesi mingil päeval sinu lehele sattus. Siin on kanalid ära jaotatud kindla allika (otselink, sotsiaalmeedia, email jms) põhjal.
  • 2. Source/Medium – See diagramm näitab täpsemalt ära, milliselt domeenilt sinu külastaja tuli.
  • 3. Referrals – Google’i meetod aruandluseks külastuste kohta, mis tulid sinu saidile muudest allikatest. Kui keegi klõpsab hüperlingil, et minna uuele veebisaidile, jälgib Analytics seda klõpsamist teise saidi suunamiskülastusena.
  • 4. Google soovitused statistika põhjal – See osa paneelist annab nõu, kuidas saaksid oma kodulehte paremaks teha või vihjab mingisugustele puudujääkidele sinu kodulehe osas.

 

4. Aktiivsete kasutajate statistika ja säilitamise määr ajas

Järgnev statistika näitab pikema ajaperioodi jooksul kasutajate püsivuse määrasid.

Aktiivsete kasutajate statistika Google Analytics'is

  • 1. Active users – Selles sektsioonis saad näha erinevate ajaperioodide lõikes aktiivsete kasutajate koguarvu.
  • 2. User retention – Püsivus määr aitab paremini mõista, kui paljud lehe külastajaid on sinulehele püsima jäänud.

 

 

5. Geograafilised ja seadmete andmed

Selles lõigus on välja toodud andmed, mis näitavad, mis kellaaegadel sinu kodulehe sisu sirivitakse, millistest riikidest sinu külastajad pärinevad ja millistest seadmetest sinu kodulehte külastatakse.

Google Analytics geograafiline info

  • 1. Users by time of day – See tabel näitab ära millistel päevadel ja kellaaegadel sinu lehel kõige sagedamini viibitakse. Tabeli horisontaalteljel on välja toodud päevad ja vertikaalteljel kellaajad. Mida tumedamat tooni on lahter, seda rohkem külastajaid selles ajavahemikus lehel oli.
  • 2. Sessions by country – Siin on kaardi peal välja toodud riigid, kus sinu kodulehte on külastatud. Protsentuaalselt on kaardi all ka välja toodud kõige suurema külastajaskonnaga riigid.
  • 3. Sessions by device – Selles sektsioonis on protsendina välja toodud lehe külastajate poolt kasutatavad seadmed.

 

 

6. Lehtede külastused

Viimane paneeli osa aitab paremini mõista, millistel lehtedel sinu külastajad on käinud.

Alustava Google analytics sõbra jaoks on siin olulised kaks järgmist mõõdikut:

Lehtede külastatavus

  • 1. Page – Siin näed ära milliseid lehti on külastajad külastanud. Järjestus on tehtud kahanevas järjekorras, seega kõige esimene on enim külastatud leht. Näiteks antud juhul on kõige enam külastatud lehte www.sinudoomeen.ee/sinu-leht.
  • 2. Page Views – Näitab ära mitu korda on lehekülge külastatud selle aja jooksul. Nt ülaltoodud pildi põhjal saab järeldada, et viimase seitsme päeva jooksul on enim külastatud leht “sinu-leht” ja seal on 7 päeva jooksul kokku käidud 15 korda.

 

Nende teadmistega oledki omandanud vajalikud põhiteadmised ühe maailma enim kasutatuima analüüsi tööriista kohta. Olen küll kohanud arvamusi, et Google analytics Eesti mastaabis annab liiga vähe kasulikku infot (väike turg) ning, et sellele kulutatud aeg oleks otstarbekam suunata mujale. Selline seisukoht on pigem tingitud valest arusaamast, et tegemist on väga aeganõudva tegevusega.  Kui peale loetud artikli põhjal on selge, et tegelikult on võimalik omandada täiesti arvestatavad baasoskused kõigest 10 minutiga.